Kan jag använda min ID-handling för flera Glase-registreringar?

Nej, det är inte tillåtet att använda samma ID-handling för flera konton. Så fort ID-handlingen kopplas till ett nytt konto så spärras båda. Om detta har hänt dig, vänligen kontakta vår kundservice.


Jag har två smartphones, kan jag aktivera Glase på båda?

Av säkerhetsskäl kan du endast ha din app aktiverad på en smartphone i taget. Om du laddar ner appen och registrerar dig på en ny smartphone kommer ditt konto automatiskt spärras på din gamla smartphone.


Kan jag ändra min Glase PIN-kod?

Ja, du kan enkelt ändra din Glase PIN-kod i din app.

  1. Öppna din Glase-app
  2. Välj 'Inställningar' i menyn
  3. Välj 'Ändra din Glase PIN-kod'
  4. Skriv din gamla Glase PIN-kod och välj 'Fortsätt'
  5. Du kan nu skapa en ny Glase PIN-kod
  6. Bekräfta din nya Glase PIN-kod

Om du inte kommer ihåg din gamla Glase PIN-kod, vänligen kontakta vår kundservice. Vi kan hjälpa dig att återställa ditt konto.


Hur vet jag att mitt betalkonto har aktiverats?

När du laddar ner Glase-appen, så går det snabbt att registrera dig. Efter att du lagt till ett betalkonto är din registrering klar när din köpgräns ökar från 0 inom några minuter. Om din köpgräns stannar på 0 så har vi inte lyckats verifiera din identitet under registreringen. För att åtgärda detta behöver du skanna din ID-handling igen. Tänk på att bilden du tar måste vara fokuserad och läsbar.

Du kan enkelt göra klart registreringen genom att följa stegen nedan:

  1. Öppna din Glase-app och gå till 'Profil' i menyn
  2. Klicka på 'Verifiera din identitet'
  3. Välj vilken typ av ID-handling du önskar använda för verifieringen
  4. Verifiera din identitet genom att ta ett foto av fram- och baksida av din ID-handling
  5. Du får en notis när verifieringen är klar!

Om du önskar att endast använda ditt Glase-konto behöver du inte verifiera din identitet. Ditt Glase-konto aktiveras direkt, men för att kunna använda det behöver du toppa upp ditt konto eller ta emot pengar från vänner och familj.
Läs mer om hur du toppar upp ditt Glase-konto
här.


Jag har inte mottagit någon SMS-kod?

Gå tillbaka och kontrollera att du registrerat ditt korrekta telefonnummer. Det börjar med landskoden (+46), följt av ditt telefonnummer utan den första nollan. Om problemet kvarstår, vänligen kontakta vår kundservice.


Kan jag koppla mitt kreditkort till Glase?

Nej. Det är inte möjligt att koppla ditt kreditkort till Glase-appen, men du kan alltid toppa upp ditt Glase-konto med ett betal- eller kreditkort!


Vad är ett Glase-konto?

Glase-kontot är det mest kraftfulla kontot på vår plattform. Det är ett förbetalt konto där du kan betala, skicka och ta emot pengar i realtid på ett och samma ställe. Även dina bonusar och återbäringar sätts in på detta konto. Mer information om denna kontotyp här.


Vad är 'Mitt bankkonto'?

Med 'Mitt bankkonto' kopplar du ett befintligt konto hos din bank till Glase-appen via Autogiro. Det innebär att när du handlar med Glase kommer pengar att dras från ditt konto automatiskt. Mer information om denna kontotyp här.


Vad är Glase Faktura?

När du handlar med Glase Faktura samlas dina köp och överföringar på en faktura som skickas hem till dig månadsvis. Varken faktura- eller ränteavgifter tillkommer, förutsatt att du betalar din faktura i tid. Beloppet du kan spendera ser du i appen. Varje gång du handlar minskar beloppet du kan spendera. När du betalat din faktura, ökar det igen. Glase's fakturautställare är Collector Bank (www.collector.se). Mer information om denna kontotyp här.