Vad är Blippa & Betala?

Blippa & Betala är en funktion som gör det möjligt för alla Glase-användare med en NFC-aktiverad android smartphone att genomföra kontaktlösa köp i butiker. För att göra en betalning behöver du bara hålla upp din smartphone mot en kontaktlös betalterminal samtidigt som din app är på Blippa & Betala-sidan. Denna nya teknologi sprider sig väldigt snabbt, håll bara utkik efter den kontaktlösa symbolen på kortterminaler i dina lokala butiker.


Hur aktiverar jag Blippa & Betala?

För att kunna Blippa & Betala behöver du först aktivera det. För att göra detta klickar du på betalknappen till vänster på hemskärmen där det står Blippa & Betala. Du kan även gå via menyn:

  1. Gå in i menyn och välj 'Aktivera Blippa & Betala'
  2. En ny sida öppnas där du kan aktivera Blippa & Betala
  3. Fyll i din Glase PIN-kod och tryck på 'Fortsätt'
  4. Blippa & Betala aktiveras nu. Du blir meddelad så fort detta är klart
  5. Blippa & Betala har nu aktiverats!


Vad krävs av min telefon för att kunna Blippa & Betala?

För att kunna Blippa & Betala behöver din telefon följande:

  • En smartphone med operativsystemet Android (med Androidversion 4.4 eller högre)
  • Glase-appen (med version 4.5.5 eller högre)
  • En smartphone med NFC-teknologi

Funderar du på hur du aktiverar NFC i din telefon? Kika här för svar.


Vart kan jag Blippa & Betala?

Med Blippa & Betala kan du genomföra köp över hela världen på alla betalterminaler som erbjuder kontaktlösa köp. Vid en kontaktlös terminal hittar du nedan symbol. Om denna finns på betalterminalen så kan du genomföra kontaktlösa köp. Du kan alltid fråga om detta i själva butiken.



Hur gör jag för att Blippa & Betala?

Det gör du genom att öppna appen och välja Blippa & Betala. Blippa & Betala-knappen hittas på två ställen: den runda knappen till vänster på hemskärmen och i menyn. För att betala, håll din smartphone nära betalterminalen. Om det belopp du vill handla för överstiger 200 SEK behöver du även trycka in din Blippa & Betala-PIN i betalterminalen. Ditt köp är nu klart!


Vart hittar jag min Blippa & Betala-PIN?

Din Blippa & Betala-PIN är inte samma som din Glase PIN-kod. Du hittar din Blippa & Betala-PIN i menyn under 'Inställningar' i din Glase app! Din Blippa & Betala-PIN behövs bara när du genomför ett köp på över 200 SEK.


När behöver jag använda min Blippa & Betala-PIN?

Du behöver endast använda din Blippa & Betala-PIN vid köp där summan överstiger 200 SEK. Om summan är lägre än detta behöver du endast hålla din smartphone mot betalterminalen, sedan är du klar!


Kan jag Blippa & Betala när jag är offline?

Ja, om du inte är uppkopplad mot internet kan du genomföra fem kontaktlösa köp med Blippa & Betala. När du sedan kopplar upp dig mot internet igen synkroniseras dessa köp och du kan genomföra fem nya kontaktlösa köp om du skulle sakna internetuppkoppling igen.


Fungerar betalning på samma sätt som andra Glase-köp?

Ja, precis som med andra Glase-betalningar med "Mitt Bankkonto" så kommer Seqr Payments AB att debitera denna summa 1-2 bankdagar efter att köpet har genomförts. Om det är ditt första köp med 'Mitt Bankkonto' kan det ta upp till 7 bankdagar efter att köpet genomförts.

Om du använder ditt Glase-konto eller Glase faktura-konto kommer pengarna att dras från detta konto. Du kommer inte att se detta i dina bankkontoutdrag då du redan toppat upp ditt Glase-konto alternativt använt dig av din kredit. För mer information om våra olika konton, kika här.


Har jag rätt till Glase's återbäringsprogram även med Blippa & Betala?

Ja, det spelar ingen roll om du betalar genom att Blippa & Betala eller Skanna & Betala. Glase's återbäringsprogram räknas automatisk för alla typer av köp som genomförs i Glase-appen.


Gäller samma köpgräns när jag väljer att Blippa & Betala?

Ja! Köpgränsen på ditt konto är detsamma oavsett hur du betalar.


Måste butiken vara kopplad till Glase för att jag ska kunna Blippa & Betala?

Nej, butiken behöver inte vara kopplad till Glase för att du ska kunna Blippa & Betala. Betalterminaler med ikonen nedan kan hantera kontaktlösa köp med Blippa & Betala.



Kan jag aktivera Blippa & Betala på vilken Android smartphone som helst?

De flesta NFC-aktiverade smartphones stöder Blippa & Betala, men tyvärr finns det vissa undantag. Orsaken till dessa undantag ligger i vårt samarbete med MasterCard. MasterCard godkänner inte alla smartphones och av den anledningen kan inte alla använda Blippa & Betala-funktionen. Vill du veta om MasterCard godkänt din smartphone? Kika på deras hemsida: http://mastercard-mobilepartner.com/approvals.html

Vänligen tänk även på att rootade smartphones inte är godkända för att använda Blippa & Betala-funktionen av säkerhetsskäl.


Varför visas Mastercard's logga när jag använder Blippa & Betala?

När du använder Blippa & Betala-funktionen så använder du ett virituellt betalkort som skapats av Mastercard. I samma stund som du aktiverar Blippa & Betala kopplas ett unikt kort direkt mot ditt Glase-konto