Vad behöver min telefon för att kunna använda Glase?

För att kunna använda Glase behöver din smartphone ha följande funktioner:

En kamera med autofokus

Pekskärm

Internetuppkoppling genom Wi-Fi, 3G eller 4G

Android eller iOS som operativsystem


Hur installerar jag Glase på min smartphone?

Det första du behöver göra är att ladda ner appen gratis i Google Play eller App Store. Följ sedan instruktionerna för registreringen i din telefon:

  1. Välj ditt land, läs igenom och godkänn de allmänna villkoren genom att bocka i rutan och tryck på fortsätt.
  2. Ange din e-postadress
  3. Skapa en Glase PIN-kod. Tänk på att välja en PIN-kod du kommer ihåg, då det är denna du kommer använda för att godkänna framtida köp.
  4. Bekräfta din Glase PIN-kod.
  5. Ange ditt mobilnummer (med +46 och utan 0:an i början) och ditt personnummer (12 siffror).
  6. Du får nu en fyrsiffrig bekräftelsekod till din telefon via SMS. Koden ska du ange i appen.

Du är nu registrerad hos Glase och kan ta emot pengar från andra användare. För att kunna betala med Glase behöver du lägga till ett betalkonto eller toppa upp ditt Glase konto med ett betal- eller kreditkort. Ta reda på hur du toppar upp ditt Glase-konto med kort här, och hur du lägger till ett betalkonto här.


Vilken PIN-kod ska jag välja?

Under registreringen blir du ombedd att skapa en Glase PIN-kod. Detta är en personlig kod som du får välja helt själv och som du kommer att använda för att godkänna varje köp när du använder Skanna & Betala.


Vilket format ska jag använda när jag fyller i mitt personnummer?

Det korrekta formatet för att fylla i ditt födelsedatum är ÅÅÅÅMMDDNNNN.


Vem kan använda Glase?

Alla över 18 år kan använda Glase!


Är Glase gratis?

Ja! Glase kan laddas ner helt gratis i App Store eller Google Play. Att genomföra köp med Glase är även avgiftsfria för alla användare.


Jag hittar inte Glase-appen i app-butiken?

Kontrollera att din telefon är inställd på rätt land. Har du till exempel valt Norge som land i din smartphone kommer du inte kunna hitta Glase i din App Store eller Google Play då vi i dagsläget inte är tillgängliga där.


Behöver jag sätta in pengar i förväg för att kunna betala med Glase?

Det beror på vilken typ av konto som du önskar använda. Om du använder ditt Glase-konto, vilket är ett förbetalt konto så behöver du fylla på det innan du kan börja använda det. Vill du veta hur du gör det? Kika här.

Å andra sidan, om du vill fortsätta använda ditt faktura- eller bankkonto så behöver du inte sätta in något i förväg! Om du har genomgått hela registreringen och lagt till ett betalkonto kommer du automatiskt att få en gräns på vad du kan handla för. Detta kommer inte att dras från ditt konto utan indikerar bara hur mycket du kan handla för. För mer information om olika typer av konton, titta här.


Kan jag ändra min emailadress sen?

Ja, gå via menyn till "Din profil". Här kan du ändra din emailadress när du vill. Du kommer då få ett mail för att verifiera din emailadress.